لوستر برای پذیرایی و آشپزخانه چی بخرم؟

لوستر مناسب برای پذیرایی و آشپزخانه چی بخرم؟

تصور کنید در خیابان لاله زار تهران، میان فروشگاه‌های پر نور و خیره ‌کننده لوستر فروشی در حال قدم زدن هستید؛ هر لوستر با زیبایی و کاربردی متفاوت شما را محو تماشای خود می‌کند. در این میان تصیم به خرید دو لوستر برای پذیرایی و آشپزخانه دارید؛ کدام لوستر را انتخاب کنم؟ کدام رنگ و نوع در میان این همه تنوع مناسب سبک خانه من است؟ و ده‌ها سوال دیگر! ذهن شما را درگیر می‌کند.

اما هیچ نگران نباشید؛ با مطالعه این مطلب ما به شما این اطمینان را می‌دهیم که، راهنمایی جامع برای خرید لوستر پذیرایی و آشپزخانه به شما ارائه دهیم؛ به نحوی که براحتی بتوانید، با نیاز سنجی فضای آشپزخانه و پذیرایی، بهترین و خاص‌ترین انتخاب لوستر را داشته باشید. از شما خواننده عزیز دعوت می‌کنیم در این سفر پر از نور و روشنایی همراه ما باشید.

راهنمای خرید و انتخاب لوستر مناسب اتاق پذیرایی

انتخاب یک لوستر شیک برای اتاق پذیرایی نه تنها روشنایی و نور خوبی را برای اتاق تامین می‌کند؛ بلکه نقش بسزایی در جذابیت و زیبایی دکوراسیون آن نیز دارد. از این رو نکات مهمی را باید برای انتخاب یک لوستر پذیرایی در نظر بگیرید؛ زیرا هر مدل و رنگ لوستر مناسب سالن پذیرایی شما نیست.

اولین و مهم‌ترین نکته برای انتخاب یک لوستر شیک و زیبا، تناسب آن با سبک دکوراسیون خانه است. بنابراین در وهله اول باید مشخص کنید که سبک دکوراسیون منزل شما کدام‌ یک از سبک‌های زیر است:

  1. مینیمال / معاصر
  2. صنعتی شهری
  3. شیک کهنه
  4. قومی مدرن
  5. کلاسیک
  6. رترو
  7. روستایی مدرن

سپس بر اساس یکی از سبک‌های فوق، محدوده انتخاب خود را کوچک‌تر می‌کنید. و به دنبال لوسترهایی می‌روید که با توجه به سبک دکوراسیون، دارای چه اشکال و متریالی باشند. در ادامه همراه ما باشید تا انواع لوستر را بر اساس متریال، اندازه و سبک بررسی کنیم.

انواع لوستر پذیرایی با توجه به جنس بدنه و شکل ظاهری

لوسترهای پذیرایی با وجود متریال متنوعی که دارند، در 7 نوع مختلف دسته‌بندی می‌شوند؛ که دقیقا بر اساس متریال هر لوستر می‌توان، سبک آن را تشخیص و با سبک دکوراسیون منزل هماهنگ کرد.

لوسترهای شمعی در فضای سالن پذیرایی - نشیمن
لوستر مدل شمعی مناسب فضای قدیمی (سبک کلاسیک)

1. لوسترهای شمعی: با زیبایی و جلوه‌ای که از طراحی‌های قدیمی و نوستالژی‌ به وجود می‌آورد، هنوز هم یکی از گزینه‌های محبوب برای ایجاد یک حس گذر از گذشته و خاطرات باستانی در دکوراسیون فضاها است.

این لوسترها با استفاده از شمع‌های کلاسیک، جلوه‌ی آتش زیبا و دلنشینی را به فضاها می‌بخشند؛ که دقیقا مناسب سبک سلطنتی است.

لوسترهای چوبی دست ساز
لوسترهای چوبی

2. لوسترهای چوبی: با طراحی‌های گرم و طبیعی که دارند؛ برای دکوراسیون‌های کلاسیک و سبک روستیک، حس رهایی و آرامش به فضا اضافه می‌کنند. این مدل ها جزو لوسترهای خاص و بسیار محصور کننده محسوب میشوند.

3. لوسترهای فلزی: مناسب برای دکوراسیون‌های صنعتی و مدرن هستند؛ و با وجود طراحی‌های ساده و خطوط منظمی که دارند، به سبکی مدرن و شیک معروفند.

4. لوسترهای شیشه‌ای: قابل استفاده در دکوراسیون‌های کلاسیک و مدرن، به دلیل شفافیت و براقیت و دارای اثربخشی بیشتر در فضاهایی که نورپردازی طبیعی دارند.

5. لوسترهای نقره‌ای یا طلایی: برای فضاهای شیک و ارگانیک با جلوه‌ی لوکس و خاص مناسب هستند.

6. لوسترهای اسپوتنیک: دارای طراحی منحصر به فرد، به دلیل شاخه‌های متعدد که از یک نقطه مرکزی منشعب می‌شوند.

لوسترهای اسپوتنیک دارای جذابیت ظاهری فوق‌العاده‌ای هستند؛ چراکه زیبایی و جذابیت خاصی به دکور خانه‌ می‌بخشند.

7. لوسترهای امپراطوری: سبک فوق‌العاده زیبا با حالت رسمی و سنتی دارند و از سویی دارای ساختار دوبخشی هستند به نحوی که؛ قسمت بالایی مخروطی و قسمت پایینی شبیه به زنگ یا کاسه معکوس است.

لامپ‌ها و چراغ‌های لوستر امپراطوری از کریستال‌های کوچک ساخته می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید لامپ

آشنایی با مدل‌های مختلف لوستر اتاق پذیرایی

انواع لوسترها بر اساس مدل‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند و هر مدل ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد.

  • لوستر شاخه‌ای: یکی از مجلل‌ترین مدل‌هاست که در دکوراسیون خانه‌های لوکس استفاده می‌شود. این لوسترها از جنس برنز یا مواد دیگری چون: چوب یا شیشه ساخته می‌شوند. سرپیچ‌های شمعی یا معمولی در این لوسترها استفاده می‌گردد.
  • لوستر آویزی با 1 تا 6 شعله: ارتفاع شعله‌های این لوستر کاملا قابل تنظیم است، معمولاً برای نوردهی مستقیم استفاده می‌شود، به خصوص در آشپزخانه. این لوسترها از متریال‌های سبک مانند: برنز، کریستال، چوب یا فلز ساخته می‌شوند.
  • لوستر لاله‌ای: با بدنه‌ای از فلزهای مختلف، از جمله فلز آهن یا برنز ساخته می‌شود. از حباب‌های لاله شکل در لامپ‌های این لوستر استفاده می‌شود و بیشتر در اتاق نشیمن و پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لوستر ریسه‌ای: از سینی و رشته‌های کریستالی رنگارنگ مانند: قرمز، آبی و صورتی تشکیل شده و برای سقف‌های بلند مناسب است.
  • لوستر حلقه‌ای: که یکی از مدرن‌ترین لوسترهای پذیرایی است، با استفاده از رینگ‌هایی از فلز، شیشه یا کریستال ساخته می‌شود و فضا را به شکل دلفریبی تزئین می‌کند، اما نوردهی آن نسبتاً محدود است و بیشتر برای فضاهای مدرن مناسب است.
  • لوسترهای LED: به دلیل تنوع طرح و مصرف انرژی پایین، جزء اجزای دکوراسیون داخلی خانه‌ها محسوب می‌شوند. این لوسترها از لامپ‌های ریسه‌ای LED تشکیل شده و انواع مختلفی از جمله: دیواری، آویز، کریستالی و سقفی دارند.
  • لوسترهای SMD: نوع دیگری از لامپ‌های کم مصرف هستند؛ که در مدل‌های حلقه‌ای، فلزی، کریستالی و دیواری تولید و به بازار عرضه شده‌اند. برای نورپردازی فضاهای مدرن بسیار مناسب می‌باشند.

در میان لوسترهای فوق انواع، کریستالی، ال ای دی و ریسه‌ای جز رایج‌ترین و پرفروش‌ترین لوسترهای قابل نصب در پذیرایی خصوصا برای سبک مدرن محسوب می‌شوند. اما علاوه بر نوع لوستر باید به اندازه لوستر باتوجه به فضا نیز دقت کرد که در پاراگراف بعدی به شرح آن می‌پردازیم.

اندازه لوستر پذیرایی یکی از مهمترین فاکتورها برای انتخاب درست آن

لوسترهای پذیرایی باید با ابعاد مناسب به نسبت اندازه اتاق پذیرایی انتخاب شوند. استفاده از لوسترهای بزرگ در فضاهای کوچک ممکن است فضا را به نظر تنگ‌تر و محدودتر نشان دهد، درحالی که لوسترهای کوچک در فضاهای بزرگ نوردهی کمتری به فضا داده و از سویی دیده نمی‌شوند. انتخاب اندازه مناسب برای لوستر پذیرایی، تاثیر بسیاری در زیبایی و تناسب با فضا دارد.

نکات مهم در انتخاب لوستر مناسب آشپزخانه

یکی دیگر از چالش‌های انتخاب لوستر، یافتن بهترین لوستر برای آشپزخانه است که باید با توجه به ابعاد، شکل، رنگ و محل نصب انتخاب و تهیه گردد. چند نکته مهم که در انتخاب لوستر آشپزخانه باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • اندازه لوستر: اندازه لوستر باید با ابعاد آشپزخانه هماهنگ باشد؛ تا هم نور مناسب فراهم کند و هم از لحاظ ظاهری به فضای آشپزخانه زیبایی ببخشد.
  • شکل و سبک: شکل و سبک لوستر باید با دیگر عناصر آشپزخانه هماهنگ باشد. این انتخاب باید با کابینت‌ها، صفحه کابینت و همچنین سبک دکوراسیون آشپزخانه سازگاری داشته باشد.

به عنوان مثال: لوسترهای چوبی و یا فلزی ساده، بهترین گزینه برای آشپزخانه‌هایی با سبک مدرن هستند. و در صورتی که سبک آشپزخانه شما سنتی است؛ لوسترهای آویز کریستالی با نور زیاد گزینه مناسب‌تری است.

  • رنگ و جنس: تطابق رنگ و جنس لوستر با دیوارها، کابینت‌ها و کف آشپزخانه بسیار اهمیت دارد؛ تا لوستر انتخابی بیشتر دیده شده و به زیبایی آشپزخانه اضافه کند. به عنوان مثال: اگر کابینت‌های آشپزخانه از نوع کلاسیک هستند؛ بهتر است از لوسترهایی با سادگی بیشتر و با کریستال کمتر استفاده شود تا هارمونی بهتری بین اکسسوری و دکوراسیون آشپزخانه برقرار شود.
  • محل نصب: نصب لوستر در نقاط کلیدی مانند: بالای میز ناهار خوری یا کانتر، صندلی‌ها، سینک و اجاق گاز، به نوردهی مناسب این نقاط کمک می‌کند و فضای آشپزخانه را به‌طور یکنواخت روشن می‌کند.
  • رنگ لامپ: بهترین رنگ لامپ برای لوستر آشپزخانه رنگ سفید و زرد است.

با رعایت این نکات، می‌توانید لوستر مناسبی را برای آشپزخانه خود انتخاب کنید تا فضای آشپزخانه را زیباتر و مناسب‌تر به نمایش بگذارید.

پیشنهاد مطالعه: فرق بین چراغ روکار و توکار

انواع مختلف لوستر آشپزخانه

لوسترهای آشپزخانه در ابعاد، شکل، جنس، رنگ، و نوع نور متنوعی قابل دسته‌بندی هستند. چند مدل معمول لوسترهای آشپزخانه شامل:

لوستر سقفی: این نوع لوستر به سقف آشپزخانه نصب می‌شود و معمولاً دارای چندین لامپ با شدت نور مختلف است. لوستر سقفی مناسب برای روشنایی کل فضای آشپزخانه است؛ بنابراین می‌توان از این نوع لوستر نیز برای آشپزخانه‌های کوچک با سقف پایین استفاده کرد.

لوستر آویز: این نوع لوستر با یک یا چند سیم یا زنجیر به سقف آشپزخانه متصل می‌شود و به صورت آویزان در فضا قرار می‌گیرد. معمولاً برای روشنایی نقاط خاص مانند: جزیره، میز، سینک یا اجاق مناسب است.

لوستر ریلی: این نوع لوستر شامل چندین لامپ است؛ که به یک ریل فلزی یا پلاستیکی متصل هستند و امکان تغییر جهت و فاصله آنها وجود دارد. مناسب برای روشن کردن نقاط مختلف آشپزخانه با تغییر جهت و شدت نور است.

لوسترهایی با قابلیت تنظیم ارتفاع: همانطور که از نامش پیداست این لوسترها دارای قابلیت تنظیم ارتفاع هستند و برای انواع سقف‌های کوتاه و بلند براحتی قابل استفاده هستند.

لوستر مناسب آشپزخانه کوچک

امروزه به دلیل فضاهای کوچک و زندگی آپارتمان نشینی برخلاف گذشته شاهد آشپزخانه‌های کوچک هستیم؛ که به دلیل محدودیت فضا، از رنگ دیوار و کف گرفته تا نوع کابینت و شیرآلات و سایر اکسسوری‌ها، همگی باید به درستی به کار گرفته شوند. تا به اصطلاح آشپزخانه دل‌بازتر جلوه دهد.

در این بین لوستر مناسب آشپزخانه کوچک، مستثنی نبوده؛ و باید در انتخاب آن نهایت دقت و سلیقه را به‌کار برد.

لوستر مناسب برای آشپزخانه‌های کوچک باید از رنگ‌های روشن و یا خنثی باشد، تا به فضا احساس بزرگ‌تری بدهد. برای آشپزخانه‌هایی با کابینت‌های سفید، لوسترهای فلزی گزینه‌ی عالی هستند. در انتخاب ابعاد، رنگ و جنس لوستر مناسب آشپزخانه کوچک، به موارد زیر توجه کنید:

  1. ابعاد لوستر: برای فضاهای کوچک خصوصا آشپزخانه باید به نحوی باشد که، از نصف عرض آشپزخانه کوچکتر باشد و در صورت سقف کوتاه آشپزخانه بیشتر از 20 سانت ارتفاع نداشته باشد.
  2. رنگ لوستر: در فضای کوچک آشپزخانه، انتخاب رنگ مناسب برای لوستر بسیار حائز اهمیت است. رنگ‌هایی مثل: سفید، کرم، یا نقره‌ای انتخاب‌های عالی هستند. این رنگ‌ها باعث ایجاد نورپردازی بهتر و کمک به وسعت و بزرگی فضا کمک می‌کنند.
  3. جنس لوستر: به‌طور معمول برای ساخت لوستر آشپزخانه با فضای کم از متریالی مثل: فلز، شیشه یا پلاستیک استفاده می‌شود.

فلزهایی مانند استیل ضدزنگ و آلومینیوم، به دلیل مقاومت در برابر شرایط رطوبت و حرارت آشپزخانه مناسب هستند. همچنین شیشه می‌تواند نور را به‌طور یکنواخت منتشر کرده و زیبایی و شکوه بیشتری به لوستر اضافه کند.

با انتخاب رنگ‌های روشن و جنس مقاوم، می‌توانید لوستری پیدا کنید که نه تنها زیبایی آشپزخانه را بهبود می‌بخشد، بلکه با ابعاد و ویژگی‌های محیط هماهنگ بوده و نورپردازی مناسبی برای فضای کوچک آشپزخانه‌تان ایجاد می‌کند. نوع لوستر نیز مانند، رنگ و متریال نقش سازنده‌ای در بزرگنمایی فضای کوچک دارد که در پاراگراف بعدی به شرح آن می‌پردازیم.

انواع لوسترهای مناسب آشپزخانه کوچک

لوسترها برای آشپزخانه‌های کوچک باید با ابعاد و متراژ فضای آشپزخانه همخوانی داشته باشند؛ تا نور مناسبی فراهم کنند. برای آشپزخانه‌های کوچک، بهتر است از لوسترهایی که دارای شاخه‌های زیاد نیستند استفاده کنید، زیرا این شاخه‌ها ممکن است سایه ایجاد کنند و از سویی نور زیاد ممکن است چشم را اذیت کند.

چند مدل لوستر مناسب آشپزخانه کوچک را معرفی می‌کنیم:

  • لوستر سقفی: این نوع لوسترها برای آشپزخانه‌های کوچک با سقف کوتاه بسیار مناسب هستند. برخی از این لوسترها دارای قابلیت تنظیم نور هستند که در صورت نیاز، می‌توانید شدت نور آنها را کنترل کنید.
  • لوستر آویز: انتخاب لوستر آویز برای آشپزخانه‌های کوچک با سقف کم ارتفاع، معمولاً مناسب نیست؛ مگر اینکه ارتفاع لوستر قابل تنظیم باشد. لوسترهای آویز برای روشن کردن نقاط خاصی از آشپزخانه مانند بالای جزیره و یا میز، انتخاب خوبی هستند.
  • لوستر ریلی: لوسترهای ریلی با قابلیت تغییر شدت و جهت نور، گزینه عالی برای استفاده در تمام نقاط آشپزخانه هستند، به خصوص برای آشپزخانه‌های کوچک با سقف و ارتفاع متوسط

بنابراین انتخاب بهترین لوستر برای آشپزخانه با فضای کم، نیازمند انعکاس خوب نور در آشپزخانه است؛ که می‌تواند به‌طور یکنواخت نور را پراکنده سازد، و فضایی روشن و دل‌انگیز ایجاد کند. استفاده از لوسترهایی با طراحی ساده و استفاده از رنگ‌های روشن می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش اندازه و آرامش آشپزخانه داشته باشد.

همچنین، انتخاب جنس و موادی مانند: فلز، شیشه یا پلاستیک با دوام و مقاوم در برابر شرایط محیطی مانند: رطوبت و حرارت آشپزخانه، یک نکته حیاتی دیگر برای انتخاب بهترین لوستر آشپزخانه کوچک است.

قیمت انواع لوستر پذیرایی و آشپزخانه

لوسترها نیز مانند سایر اقلام موجود در بازار با وجود یکسری ویژگی‌ها، قیمت‌های متفاوتی به خود می‌گیرند. از جمله مواردی که تاثیر مستقیم بر تعیین قیمت لوستر آشپزخانه و پذیرایی دارد؛ تعداد سرپیچ‌های لامپ، نوع طراحی و متریال سازنده‌ی آن‌ها است. که در پاییز 1402 قیمت متوسط این لوسترها در بازه 6,000,000 ریال الی 50,000,000 ریال قرار دارد.

راهنمای کامل خرید لوستر آشپزخانه و پذیرایی

در این مطلب به صورت کامل برای خرید و انتخاب لوستر اتاق پذیرایی و آشپزخانه صحبت کردیم. انواع لوستر پذیرایی بر اساس جنس بدنه و شکل ظاهری تا مدل‌های مختلف این قبیل لوسترها را شرح دادیم. از ابعاد لوستر به عنوان نکته اساسی هنگام خرید گفتیم. سپس به نکات کلیدی در انتخاب لوستر آشپزخانه مانند: اندازه، شکل و سبک، رنگ و جنس و محل نصب پرداختیم. انواع لوسترهای آشپزخانه مانند: لوسترهای سقفی، آویز و ریلی و قابل تنظیم را نام بردیم و شرح دادیم. و در آخر از نحوه قیمت‌گذاری لوسترها در بازار که بر اساس طراحی، متریال و تعداد سرپیچ‌های لامپ است با شما سخن گفتیم.

اگر شما هم تجربه خرید لوستر آشپزخانه و اتاق پذیرایی را داشته‌اید؛ و یا نکته‌ای را می‌دانید که ما از قلم انداخته‌ایم؛ خوشحال می‌شویم در بخش نظرات کاربران، مطلب خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

تهیه شده توسط: صنایع روشنایی رزمی

این نوشته در Blog ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با دفتر کارخانه